29 mars - Första intervjun

Jag hade just min första intervju med min första familj. Jag skypade med mamman och ett av barnen. Och det kändes så himla bra. Jag har, ärligt talat, en ganska så dålig engelska. Jag åker till USA för att träna den, och har varit helt galet nervös inför att visa den för familjerna. Jag skrev ju innan här på bloggen att jag typ skulle börja gråta av nervositet när intervjuerna började. Men not at all verkligen. Jag var knappt nervös alls. Lite småpirrigt var det ju, men när samtalet väl började (vi körde video call) så släppte allt. Hon pratade på ganska mycket, och jag fick ställa lite frågor och hon svarade. Hon pratade avslappnat och ärligt, och det fick det att kännas riktigt bra. Det märktes att hon inte förskönade familjen utan var ärlig. Det var avslappnat och roligt. Jag sa att jag ville improve my english, och hon sa att hon tyckte att den var excellent som den är. DET var helt galet. Hon sa att hon vet att Sverige har ett väldigt bra skolsystem och att vi pluggar engelska i många år och är duktiga på det, så nu känner jag lite press på mig, haha. Efter en halvtimma behövde hon väcka deras bebis så vi fick avsluta. Jag hoppas att vi kommer att skypa igen och kanske att alla barnen kan vara med någon gång.
 
Hur jag hade förberett mig (vilket man kan göra mycket bättre än vad jag gjorde):
  • Läst igenom familjens profil ett par gånger för att läsa vad de hade skrivit om sina barn och aktiviteter och vad de behävde hjälp med
  • Lärt mig familjens namn och åldrar, så att man vet vilka de snackar om
  • Googlat lite på familjens location och läst lite om staden och vad den har att erbjuda
  • Skrivit upp frågor jag ville ställa
Lista över de frågor jag ställde:
  • Hur är era barn?
  • Vad tycker barnen om att ha en au pair?
  • Vad har barnen för intressen och vad skulle de vilja göra med sin au pair?
  • Hur kommer mitt schema att se ut? Vilka tider behöver ni min hjälp?
  • Har ni haft en au pair förut?
  • Hur kommer det sig att ni väljer att ha en (utländsk) au pair?
  • Vad var det i min ansökan som intresserade er?
  • Vilka hushållssysslor behöver ni min hjälp med?
  • Vad har ni för regler som ni vill att jag följer?
Lista på de frågor jag inte hann fråga, men som jag kommer att fråga i mejl eller nästa gång vi pratar:
  • Vad kommer jag att ha för ansvar med varje enskilt barn?
  • Hur mycket kommer jag att vara involverad i era familjeaktiviteter?
  • Vad finns det för utbildningsmöjligheter (skolor) i ert område?
  • Hur kan jag ta mig till mina aktiviteter på min fritid/till skolan? Bil, buss, tåg?
  • Kommer ni att känna er bekväma med att jag kommer att blogga om min vardag hos er?
  • Vad förväntar ni er av mig?
Mamman var från England (det var därför de ville ha en au pair från Nordeuropa) (hon har en helt lovely accent) och hon lade märke till min brittiska flagga på väggen. Jag förklarade att jag har satt upp alla mina konsertbiljetter på väggen och att jag viftade med den när jag såg Iron Maiden i Göteborg.
 
Nu är jag nervös att de kommer prata med någon som är bättre än mig. :(
Kommentera inlägget här: