Fråga & svar

Tack för svaret, bra att veta! :D
Förstår att du inte vill äta och jobba samtidigt, lite lugn vill man ju kunna ha! ;)
Jag hoppas verkligen att jag kommer i en familj där vi äter tillsammans, (då kan man ju hjälpas åt med barnen) och där jag får vara med och bestämma en del. Jag älskar nämligen att laga mat och vill gärna göra det, men jag är noga med att äta nyttigt, och så är jag ganska kräsen, haha! ;)

Kom på en fråga till angående resor (om du har tid/lust att svara! ;)). Om familjen ska åka på resa och frågar om man vill åka med, är det då meningen att man ska åka med för att jobba ( får man då betalt som vanligt), eller får man själv ha semester då? Om man åker med för att ha semester, får man då betala själv om man exempelvis bor på hotell?

Tack igen för en bra blogg, det är verkligen toppen att du har skrivit alla steg i ansökan och tips, det har hjälpt mig mycket! :D
 

 
Jag hoppas verkligen också att du hamnar i en familj like that! Jag drömde om det innan jag kom hit, men verkligheten ser inte ut så i min familj, haha. Det är frågor du kan ställa när ni intervjuar varandra. :)
 
Självfalletvis vill jag svara på allt jag kan! Det här är också helt beroende på familj. När jag åker med min familj på semester så är det för att jobba, men många av mina vänner har fått åka med utan att behöva jobba. Ofta hjälper man till med barnen ändå som en familjemedlem, om man inte helt skiter i allt pga "jobbar inte", men det tjänar du inga pluspoäng på. ;D Ibland måste du hänga med på semestrar för att jobba, ibland kanske du kan stanna hemma själv, ibland hänga med utan att förväntas jobba. Det där är helt upp till familjen och vad ni har kommit överens om. :) Jobbar du så får du så klart betalt som vanligt. Du kommer alltid få samma summa varje vecka, hur mycket/lite familjen än ber dig jobba. Det är ju upp till dem. Vissa au pairer har 25 timmars arbetsvecka medan vissa jobbar alla 45 timmar, och alla får lika mycket betalt. Skulle du jobba två timmar så är det ändå samma lön (om ni inte kommer överens om annat, haha). Du får två veckors betald semester under ditt år och det är också egentligen den enda semestern du kan ta ut, vilket betyder att du får betalt varje vecka hela året eftersom att du jobbar resten och får betald semester. Åker du med familjen på semester och inte behöver jobba så får du ändå betalt. De kan inte vägra dig din lön. ;D Frågor om gemensamma semestrar är också såna du kan ställa när ni intervjuar varandra! Skriv ner frågor redan nu så att du inte glömmer dem!

Det där med betalning av boende har jag aldrig hört att en au pair förväntas betala. Finns säkert familjer som har gjort det, men det låter osjysst. Ifall man får den där goa familjerelationen med sin familj så brukar man få åka med som en del av familjen. Men som sagt, allt är beroende på familjen och vad ni kommer överens om. Vissa familjer ser au pairen som en familjemedlem och behandlas precis som alla andra, medan vissa familjer ser henom bara som någon som jobbar. Sådant får man försöka klura ut när man intervjuar familjen. Ifall familjen har en au pair redan eller har haft, be om att få prata med henom! Mejla eller skypa eller någonting och fråga hur familjen ser på deras au pair. Det är en väldigt viktig del för att det skall kännas bra, tror jag.

Tusen tack för fina ord! Jag är glad att det har hjälpt dig! Jag minns själv när jag var i processen att åka iväg och saknade bloggar där man kunde läsa om processen och alla steg så att man visste vad som väntade en. Jag har gjort mitt bästa för att få med allt. :)
Kommentera inlägget här: