6 augusti - Presenter till värdfamilj

Ifall jag inte springer på någonting annat ute i affärerna så känner jag mig ganska klar med presenterna till min värdfamilj. Svenskare blir det inte.

Värdbarn, 6 år:
Läsebok om Emil i Lönneberga. Jättemysig bok med flera av historierna om Emil. Soppskålen, Ida i flaggstången, när Emil blir full på körsbär, när Emils pappa fastnar i en råttfälla och sen får all paltsmet i ansiktet, när Emil kysser lärarinnan, när Emil rider in med sin häst hos borgmästaren, när Emil låser in sin pappa på dasset. Massa korta och mysiga bitar. Beställd från Adlibris. Jag köpte boken för att den skulle matcha den pysselbok jag innan hittat på Bokia. Jätterolig pysselbok med allt möjligt i. Jag ville att mitt värdbarn skulle ha lite humm om vilka alla i pysselboken är. Och för att kunna pyssla la jag till ett paket med pennor från BR!


Värdbarn, 4 år:
Läsebok om Pettson och Findus när de skall göra Finus pannkakstårta. Jag älskar Pettson och Findus och framför allt älskar jag alla bilder i böckerna. De är helt crazy och så mycket färg och saker som händer att man kan kolla på dem jättelänge. Jag läste sagan om pannkakstårtan någon gång varje dag för något barn på den förskola jag jobbade på under våren. Beställd från Adlibris.

Först hittade jag en Pettsonmålarbok, men det fanns bara en sort och jag ville inte ge likadana (men heller inte för olika för jag vet ej hur de hade reagerat då, haha) till tvillingparet, så det fick bli pippimålarböcker istället. Pysselboken med Emil var lite klurig och tänka till, och jag tänkte att det var lättare att bara måla och inte tänka för 4-åringar. Beställd från Adlibris.

Går inte att måla utan pennor från BR!


Den andra tvillingen, 4 år:
En annan läsebok om Pettson och Findus, lika färgglad och mysig. Beställd från Adlibris.

Pippis andra målarbok, uppföljaren till tvillingens målarbok. ;) Beställd från Adlibris.

Pennor från BR.



Till min värdmamma:
Cervera köpte jag denna kopp med motiv från Elsa Beskow. Först tänkte jag köpa glas från Lasse Åberg, men han har ballat ur lite med sin design och de är inte lika fina som de var förr så jag hoppade det. Fick lite panik och visste inte vad jag skulle köpa, men så hittade jag dessa. De är inte jätteroliga, men det fanns engelsk beskrivning om sagan på paketet och då kunde jag inte hålla mig.

Till min värdpappa:
Kopp med motiv från Elsa Beskow. Köpt på Cervera.

Gemensamma presenter till mina värdföräldrar:
Jag har sett att flera svenska au pairer har köpt just denna boken till sina värdföräldrar och varit nöjda, så jag vågade beställa den från Adlibris också. Den är tjock och innehåller mycket info om både typiskt svenska traditioner, men också om värdsliga traditioner och om hur man firar dem på svenskt vis. Det finns recept på svenska grejer som köttbullar, inlagd sill, Janssons frestelse, lussebullar och annat! Jag vet inte om vi kommer orka läsa allt, haha, men det är iallafall roligt att kunna slå upp en tradition när traditionen infaller för att läsa om hur vi gör i Sverige. Mina värdföräldrar har sagt att de verkligen vill att man tar med sig sin egen kultur och språk hem till dem så att de får lära sig.

Sen kunde jag inte gå ut från Akademibokhandeln utan den här fantastiska osthyveln när jag väl hade hittat den. Eftersom att det är jag som får göra frukost till mina värdbarn så skall det göras med stil!


Och så kommer mitt äldsta värdbarn att börja first grade ett par veckor efter att jag har kommit till dem, och då tänkte jag ge en börja-skolan-present. ;)

Fyra glittriga pennor med älgar på och jättesvenska suddgummin! Köpt på Akademibokhandeln. Jag hoppas att de fortfarande är så gammalmodiga att de skriver med pennor i skolan. Annars får vi skriva dikter när vi kommer hem.



Nej, svenskare blir det INTE.
Anonym:

WAAAAAA, du reser fan idag Isabelle! Hade ju egentligen velat skypa med er allihop innan du drog men men, vi får fixa in ett sådant gruppmöte på skype någon gång, går det? xD Hoppas du får det fint i din familj och barnen inte är för jobbiga mot dig. New York först också va?!
Puss på din min fin fina vän!

Kommentera inlägget här: