17 juli

Nu har jag tecknat och betalt min reseförsäkring, köpt min flygfiljett och bokat boende för min första tid i Australien. När jag väl har bestämt mig så går det undan.
 
Försäkring
Jag kollade runt lite på olika separata reseförsäkringar. De är ganska dyra. Det bästa alternativet jag hittade vad att teckna en utökad reseförsäkring på min/pappas/familjens hemförsäkring. Jag ringde till deras kundtjänst och frågade allt jag undrade om vad försäkringen skulle täcka osv och tyckte att det lät bra. Det är en del som åker till Australien utan någon försäkring alls för att Sverige och Australien har en överenskommelse om sjukvård och man får bra och delvid gratis sjukvård i Australien bara man har ett svenskt pass. Själv ville jag vara ännu mer försäkrad vad gäller sjukvård (cause that shit can be EXPENSIVE om man råkar illa ut) men också för att försäkringen täcker mer än bara sjukvård. Mitt resegods är försäkrat mot stöld och skadegörelse, rån och överfall, jag får tillbaka outnyttjade resekostnader ifall jag blir sjuk och inte kan resa dit jag hade tänkt, jag får resan betald hem till Sverige ifall någonting allvarligt skulle hända där hemma och samma sak the other way around; min familj får resan betald till Australien ifall någonting allvarligt skulle hända mig. Försäkringen hjälper mig också vid strejk och om detta skulle komma att påverka mina flygresor. Jag såg också till så att försäkringen hjälper mig ifall jag skulle skada någon annans egendom. Det är så lätt hänt, menar jag. Jag tyckte att det var värd att teckna en, spciellt gällande mitt resegods/bagage, skada av annans egendom och ännu mer sjukvård. Jag betalade bara 4885:- för ett år (då är de första 45 dagarna min hemförsäkring) och det tyckte jag var ett överkomligt pris!
 
Flygresan
Jag hittade en fasligt billig enkelresa ner till Sydney. 5200:- tror jag den kostade utan tillägg, men jag betalade för att göra biljetten ombokningsbar, UTIFALLATT någonting skulle hända. Det var en kostad på ca 700:-. Den 24:e augusti, 26 timmars resa Göteborg - London - Hong Kong - Sydney. Brittish Airways + Cathay Pacific. Jag har hört gott om båda flygbolagen!
 
Ifall man inte hittar en billig biljett så fick jag höra att det ofta är billigare att flyga på onsdagar. För mig kostade det samma på måndagen som på onsdagen, men det kan vara värt att kika på ifall man är ute på jakt efter sin flygbiljett.
 
Boende
Jag tittade runt på en massa boenden i Sydney. Google is your friend och jag googlade på reviews om alla aktuella hostels. Det gör jag alltid och det är alltid värt. Ibland hittar man reviews om ett ställe där alla skriver att det är äckligt och sunkigt och då är man glad att man inte hann boka. Samma sak ifall man läser att folk som bott där innan är supernöjda med vistelsen, då känns det väldigt avslappnat och skönt när man bokat sedan. Det slutade med att jag bokade en säng på det riktiga backpackerhostelet Wake Up i Sydney. Jag har bara hört gott om stället och de erbjuder tydligen en massa gratis aktiviteter och har sin egna bar. Baren skulle tydligen vara ganska noisy och jobbig ifall man inte ville festa någon kväll, men värre saker har man ju varit med om. Förhoppningsvis hänger man la där också ett par kvällar. Jag valde att boka en säng i en sovsal om 10 pers, både män och kvinnor. Även om det fanns mindre och mer privata rum (samt sovsalar för bara kvinnor) så är det faktiskt så jag vill ha det. Jag åker till Sydney helt ensam och om det är något jag behöver egentligen så är det människor runt omkring mig. Chansen är större att man hittar någon rolig ju fler man bor med, dessutom byts rumskamraterna ut mer ifall man är fler och då får man chans att träffa ännu fler personer. Jag gillar den idén, än så länge. Slutar det med att någon drar hem ett hemsläp och skakar om hela min våningssäng så lär jag väl ångra mig, men det är den dagens sorg.
 
Det var ytterligare tre steg på vägen. :)
 
http://www.wakeup.com.au/wp-content/uploads/2014/05/s4.jpg
Kategori: Australien - Förberedelser Taggar: 2015, augusti, australia, australien, försäkring, hostel, reseförsäkring, sydney, up, wake, wakeup;
Kommentera inlägget här: