3 september - Cairns

Efter lite gratis vin och ost i Sydney på kvällen åkte jag mot Sydneys flygplats jättetidigt nästa morgon för att hoppa på mitt plan till Cairns. Tre timmar lång flygning med Tigerair (skall du flyga inrikes i Australien, kolla Tigerair eller Jetstar, de är billigast). Gick huuur smidigt som helst. Allting går så bra att man bara väntar på att någon katastrof skall hända. Många reser från Sydney och upp mot Cairns vilket egentligen hade varit grejen för mig som redan var i Sydney, men jag valde att resa upp för att sedan åka neråt istället. Anledningarna är att det fortfarande var lite kallt i Sydney så nu när jag åker neråt så blir det varmare och varmare i de södra delarna av landet så det kommer vara varmt när jag kommer ner igen. Jag är inte det största fanet av värme, men jag hade ju faktiskt inte packat med mig en enda jacka från Sverige och har inte plats i min ryggsäck för någon heller så jag får anpassa min miljö efter de kläder jag har med mig, haha. ;) Men jag skall inte heller sticka under stol med att till och med jag längtade efter lite sommar efter den katastrofsommaren jag fick uppleva i Sverige innan jag åkte iväg. Dessutom finns det inte riktigt fyra årstider uppe i norra Australien utan de har bara regnperiod eller torrperiod. Jag vet inte exakt hur mycket det regnar under regnperioden, men just nu är det torrperiod så jag tyckte det var en bra tid att vara där uppe. Det blev liksom win-win kände jag, slipper både regnperioden och södra Australiens vinter. Därför valde jag att börja uppifrån och åka ner. Jag ångrar inte att jag valde att flyga till Sydney från Sverige, men nu känner jag att jag lika väl faktiskt hade kunnat flyga till Cairns. Men det gör inget. :)








Min första dag i Cairns tog jag mig en sightseeing själv för att uträtta lite ärenden, bl.a boka min trip till Barriärrevet och skaffa mig ett aussiemobilnummer och lite smått och gott. Fick uträttat allting och hittade till ett köpcentrum där de redan hade börjat sälja julsaker. TREDJE SEPTEMBER? Det är nog faktiskt rekord. Jag tyckte att Sverige var tidiga när jag såg julsaker uppe i november och blev nästan chockad när jag såg julsakerna uppe i USA strax efter halloween. Cairns tog priset.
Kommentera inlägget här: