7 september - Mission Beach

Jag hade ju som sagt bara planerat att stanna i två nätter och bara få en heldag, så jag tog tillvara på den heldagen och gick ut och utforskade Mission Beach.



Jag tog bussen ner till "town", som är bara en liten gata. Jag tänkte att jag kunde vara där ett tag, men man hade sett allt det på 20 minuter, inklusive gått in i alla butiker, haha. Jag hann se stranden också.







Jag gick tillbaka till busshållplatsen och väntade på bussen och väl ombord frågade jag ifall busschauffören kunde tipsa mig om någon nationalpark där jag kunde promenera och han tipsade mig om en samt körde mig dit. Jag tror inte ens att det egentligen var en busshållplats där. Världens snällaste. På vägen hämtade vi upp den chaufför som skulle bytas av med den första och den nya chauffören och jag bestämde en tid då han skulle hämta upp mig emd bussen igen, där jag blev avsläppt vid parken. De bästa busschaufförerna i världen!

Parken var en ca 2km lång uppförsbacke. Man skulle komma upp till toppen där det tydligen var en fantastisk vy. Men så skrev jag ju om detta innan, vem tror ni inte springer in i en:


cassowary på vägen? De är vilda i Mission Beach och det finns mycket skyltar som varnar för dem, men fick ändå höra att jag var "soo lucky" att jag fick se en. Själv fick jag halvpanik och vände om tvärt, haha. Den var helt coollugn och brydde sig inte om mig alls, men den är större än vad jag är så min sunda förnuft sa åt mig att vända om, haha. Jag vände om och gick neråt igen. När jag vände mig om så var den alltid fortfarande bakom mig. Halvvägs upp för backen/parken kunde man välja att gå höger eller vänster för att komma upp till the look out och jag hade innan valt höger så när jag efter min flykt från the cassowary kom ner till korsningen igen så valde jag vänster där för att ändå gå upp till toppen. Jag var ganska skitnervös att den där jätten skulle hänga efter mig eftersom att det bara var en pytteliten återvändsgränd vid toppen.
 
Men ganska fint där uppe






På vägen ner var jag lika nervös att den där skulle stå och vänta någonstans eller hoppa ut från buskarna, men vi stötte inte på varandra fler gånger. Nu är jag naturligtvis jätteglad att jag fick se en i det vilda.

Busschauffören kom och hämtade mig vid den plats vi hade kommit överens om och jag berättade så klart om mitt äventyr. Jag visste att bussen åkte runt hela Mission Beach på 1,5h, som den enda public bus där så jag frågade ifall jag kunde få åka med ett varv för att se allting innan han släppte av mig vid mitt hostel och det fick jag naturligtvis göra. Så jag fick en privat guidad tur sen eftermiddagen. Jag trodde ju att det var min sista dag i Mission Beach, men sedan på kvällen kände jag mig ledsen över att jag skulle åka därifrån dagen efter och fick påminna mig själv om att jag har tid och det är okej att ändra sina planer. Jag bokade ändå min buss för nästa dag, med sorg, men till slut kunde jag inte motstå längre så jag avbokade min buss och förlängde min vistelse med en natt i Mission Beach. Jag skall inte påstå att jag hade variit ute och rest länge, men jag hade gått omkring och sightseeat eller varit på utflykter varje dag och hade inte haft en enda dag då jag kunde slappna av och kanske känna att jag inte behövde göra någonting, och jag tyckte att Jackaroo Hostel var det bästa stället att ha en sådan dag på så det planerade jag för kommande dag.
Kommentera inlägget här: