27 mars - Min 23:e födelsedag

Hopp. Då fyller man 23 barre idag. Nu är man närmare 25 än vad man är nära 20. Ja, ni 40+are kan skratta åt min åldersnoja hur mycket ni vill och tycka att jag är löjlig, det gör den inte lindrigare. Jag hade åldersnoja redan när jag fyllde 18. Naturligtvis inte nödvändigt, men det var ändå där. Häromkvällen satt jag skrev en lista på saker jag vill göra i mitt liv. Det gjorde mig skitstressad. "Hur fan skall jag hinna allt det här innan jag måste växa upp och skaffa mig ett liv? En måste ju fan utbilda sig också, och stabilisera sig någonstans och typ komma på vem man är. Och emellan allt detta skall man göra det där "leva i nuet" som alla pratar om". Så där kunde tankarna gå i 200 km/h. Då fick jag sätta mig och skriva en lista på saker jag HAR GJORT i mitt liv, för att se om det kunde lugna ner mig. Jag fick ändå ihop en A5-lista på saker jag är glad att jag har fått uppleva.

  1. Jag har gått ut grundskolan och gymnasiet
    Jag klarade det. Ingen big deal tycker många, men det är ändå en hyfsad deal tycker jag. Speciellt så mycket som jag kämpade de sista veckorna innan studenten. Den känslan när jag fick åka iväg på det flaket ifrån den byggnaden och bara känna ADIOS BITCHES, I DID IT.

  2. Jag har tagit körkort, både svenskt och amerikanskt
    En frihetskänsla som är sagolik.

  3. Utbildat mig inom Försvarsmakten
    Jag tänker fortfarande på mina två + två veckor inom Flygvapnet nästan dagligen. Jag fick skjuta pistol och AK4 (där jag dessutom vann skjuttävlingen med 99 poäng av 100 möjliga ;)), fick lära mig om CBRN, har gjort huvud-axlar-knä-och-tå i en gasfylld gaskammare med gasmask på, har levt utan mat i skogen i fyra dagar per kurs med ett ensamdygn inkluderat, har lärt mig hur man uppför sig i en militäruniform, har flugit och styrt ett SAAB S50-plan och en massa annat. Någon gång i livet kommer jag att göra något inom det militära igen. Jag saknar det varje dag.

  4. Jobbat som au pair i USA ett år
    Ett år i USA känns ändå riktigt gött. Ett år med amerikanare. Säga vad man vill om USA, men jag var frälst och jag älskar amerikanare. Vettiga då naturligtvis, vi behöver inte dra upp politik och vapenlagar i det här kapitlet. Jag fick fira amerikansk jul utan prinskorv, jag fick fira 4th of July, jag firade Thanksgiving, jag har åkt skidor i de finaste backar jag sett i WA, jag fick amerikanska vänner och framförallt en amerikansk familj som jag fortfarande ser som familj. Jag kommer alltid ha en sängplats och en plats vid matbordet i USA hos de fantastiska människor jag träffade och hos den underbara familj jag bodde hos. Jag kommer alltid ha småsyskon därifrån som jag alltid kommer att älska. Jag fick förbättrat min engelska till det dubbla och har tagit till mig amerikanska normer och insett att det inte alls är en dum idé att prata med en främling - det kan vara jättetrevligt.

  5. Roadtrippat hela den amerikanska västkusten
    En fantastisk roadtrip jag gjorde med pappa och Linn under två veckor där vi såg stora städer som Seattle, Los Angeles, San Francisco och San Diego men också små samhällen som låg emellan hundra mil av skog på båda sidor typ. Vi vandrade i regnskog och åkte längst med havet. Åt på fina hamnrestauranger, på små 50-tals-hak och äpplen i bilen. Bodde på fina hotell och sightseeade stora städer och bodde på motel på ställen vi inte ens visste varken existerade eller vad de hette. En väldigt givande resa.

  6. Varit uppe i Willis Tower
    När KB och jag åkte en weekend till Chicago och åkte upp i den byggnad som var högst i världen mellan 1973 och 1998

  7. Varit uppe i Space Needle i Seattle
    Typ tre-fyra gånger. Firade min 21:a födelsedag där. Inte på dagen, men ändå födelsedagsmiddagen. Värt.

  8. Sett Vita Huset
    Väldigt mysig vistelse i den amerikanska huvudstaden. Några av gatorna var avstängda när vi var där för att presidenten var på väg hem.

  9. Sett musikalen Lion King på Broadway i New York City
    Snacka om en barndomsdröm som gick i uppfyllelse. Eller det kanske mer var en vuxendröm.

  10. Varit på Outdoor Cinema
    I Seattle såg jag och mina aupairvänner Grease på en utomhusbiograf och det var så mysigt. Här i Melbourne var jag nyligen på utomhusbio i den botaniska trädgården och såg How To Be Single med världens bästa crew.

  11. Hoppat fallskärm
    Snacka om en bucketlistgrej som jag skulle göra om och om igen om jag fick chansen.
  12. Gått på kinesiska muren
    Hela resan till Kina är jag så glad att jag fick uppleva. Shanghai och Bejing, klättra på muren på min 22:a födelsedag, sommarpalatset, den förbjudna staden, all god mat från en massa olika asiatiska länder, kulturen, marknaderna och två riktigt fina veckor med tre tjejer som står mitt hjärta väldigt nära.

  13. Backpackat
    Jag drömmer om att få göra längre backpackerresor men min första resa längst med den australiensiska östkusten på två månader var helt fantastisk. Så mycket människor jag mötte, från alla världens hörn verkligen, och så mycket jag fick bevisat för mig själv att jag klarar vad som helst.

  14. Dykt vid Stora Barriärrevet
    Både dykt och snorklat. Fantastiskt.

  15. Sett en musikal i Sydney Opera House
    Här kan vi snacka CHECK på bucketlist alltså. Jag njöt av varje sekund vid operahuset.

  16. Tillverkat ett australiensiskt mynt
    Tove och jag tillverkade varsin 1 dollar coin i Canberra, i fabriken där alla mynt i Australien tillverkas. Stort att ha kunnat bidra till inflationen!

  17. Varit vid The Blue Mountains
    En bit utanför Sydney. En fantastisk miljö.

  18. Surfat i Australien
    Det gick inte bra, men det var jävligt kul.

  19. Varit uppe i Eureka Tower
    Den högsta byggnaden i Melbourne. Stått där uppe på 88:e våningen och kikat ner på den skyskrapa jag själv bor i.

  20. Bott i Australien
    Det fantastiska äventyr som pågår just nu. För första gången har jag ändå flyttat hemifrån. USA kändes inte så mycket som att flytta hemifrån eftersom att jag flyttade till en annan familj, men nu jobbar jag ju faktiskt och betalar hyran, mobilräkningen och min mat helt själv. Jag klarar mig fint. Jag bokade en enkelbiljett till andra sidan jorden och hoppades på det bästa. Och det kunde inte blivit bättre än vad det har blivit med en fantastisk resa på två månader och sedan få bo i världens finaste lägenhet i the world's most livable city med folk jag inte hade bytt ut mot vad som helst i världen.
Och jag har så många drömmar och så många ställen jag i världen jag vill se. Även om jag inte vill bli äldre nu så ser jag ändå fram emot att få uppleva allt jag drömmer om.
 
Hur jag firade min födelsedag här i Melbourne kommer det ett inlägg om i dagarna.
Kommentera inlägget här: