9 oktober - Brisbane

Jag hade rätt. Jag älskar Brisbane. Jag visste att jag kunde tro på Brisbane! Ingen annan verkar tycka att det är speciellt kul här men jag har haft en fantastisk dag! Så bra att Brisbane är en kandidat till vilken stad jag slutligen kommer att bosätta mig i. Fler kandidater kommer. 
 
I morse kände jag faktiskt för en löprunda. Jag har sprungit TVÅ gånger sedan jag lämnade Sverige för sju veckor sedan, och jag ångrar ingenting. Detta är en resa helt utan tvång och måsten. De två gånger jag har sprungit är för att jag faktiskt har velat det. Alla dagar jag inte har tränat är just för att jag inte har velat. Jag älskar att göra precis som jag vill och inte känna att jag "borde". Jag tyckte om att träna i Sverige och det var ett nöje, men här har jag inte känt för det så mycket. Och då har jag skitit i det. Simple as that. 
 
Rasmus från Sverige tipsade mig om en park en bit från vårt hostel dit jag tog mig och sprang en stund. Dessvärre gjorde jag en enorm tabbe. Jag har med mig mina löparskor, de som jag kan springa i utan att få ont. Och sedan har jag med mig ett par andra löparskor, som jag använder till vardags och till vandringar osv. Idag tog jag vandringsskorna på mig när jag sprang, för att se om jag kunde springa i dem och har haft ont i knät hela dagen. Jag hade inte ont i knät innan jag började springa utan fick det allt eftersom jag sprang och i slutet gjorde det jätteont. Efter att ha sightseeat en hel dag var det till slut så illa att jag haltade ordentligt, hade jätteont och övervägde att ta en taxi rätt hem och bara gå in och lägga mig typ (men jag kom över det). Det var sista gången jag sprang i något annat än mina fula lila löparskor. Det bästa jag har köpt. 
 
Sedan duschade jag och käkade frulle. Stack ut och har bara vandrat hela dagen. Typ varje dag i sju veckor har jag gått omkring i oändliga timmar. Jag älskar det! Jag älskar att komma runt ett hörn och få se något helt nytt. 
 





Jag stack in på The city hall och the museum of Brisbane. Fick en kort liten guidad tur upp i klocktornet. Jag älskar museum. När jag var liten brukade jag säga att jag hatade det och jag vet inte om jag faktiskt gjorde det för att det var tråkigt i den åldern och jag har råkat bli vuxen eller ifall jag sa det för att vara cool. Nu tänker jag inte ljuga och säga någonting annat än att jag tycker om att gå på museum. Alla tänkbara museer. Kanske inte sånt som verkligen inte intresserar mig, men man kan alltid lära sig någonting nytt på ett museum. Stämningen är också så mysig. Det är stort men samtidigt tyst och om man skall vara fördomsfull men kanske ändå ha rätt så är man omringad av människor med hjärna och slipper idioter. Så känner jag om museum. 

Supergammal cool hiss upp i tornet
 



Jag hann en sväng förbi South Bank och Brisbanes fakestrand. Gick och kikade på mysiga butiker och stora köpgator och hittade faktiskt en svart hoodie! Som jag har letat! Jag fick med mig en kofta hemifrån Sverige som jag under resans gång har fått erkänna att jag faktiskt inte trivs i och har under lång tid letat efter en ny. De vill inte sälja tjocktröjor någonstans eftersom att sommaren är på väg, men inne på Forever 21 kunde jag hitta en. Finally. Hade dessutom nästan glömt att jag är i ett land där Forever 21 faktiskt finns. Nu visade det sig också att den enda svarta hoodien som fanns i butiken råkade också ingå i en deal att när man köpte den fick man ett extra plagg gratis. Då gäller det att dra åt backpacker-tyglarna ordentligt och säga till sig själv "jag behöver inget mer".
 
Jag hittade också State Library Queensland och bibliotek är också en sak jag inte får nog av. Bibliotek och bokaffärer kan jag spendera timmar i, även om jag inte skulle klassa mig som någon läslus (fast har ändå läst tre böcker sedan jag kom till Australien). Jag tänkte mig ett extraordinärt bibliotek, men blev fasligt besviken. Jag hittade ingenting, fattade ingenting och det var inte ens lite mysigt där inne. Nä, det var nog faktiskt det tråkigaste bibliotek jag någonsin varit på. Synd, för jag var väldigt excited och hade planerat att sitta ner och vila knät lite, men jag blev inte långvarig.
 
Bredvid biblioteket låt en Art gallery där de nu har utställningen "The photograph and Australia" som jag jättegärna vill se. Dessvärre stängde de precis när jag kom dit men jag hoppas att hinna se den innan jag åker härifrån. 
 
Så jag har vandrat heela dagen. Jag planerade faktiskt att gå ut på krogen idag, när det är fredag och allt och en mycket populär klubb ligger precis under mitt hostel, men jag har för ont i knät. Så trist. Men är ändå inte allt för sugen, det skall lätt erkännas. Jag orkar inte deala med en bakfylla imorgon. Sånt är jag för gammal för. För imorgon vill jag åka båt på Brisbane River. 
 
Jag ligger i min säng med ett lakan upphängt så att jag är ensam. Öronpropparna har jag också stoppat i, för mina tyska rumskamrater går mig på nerverna med deras hela värdelösa hiphopmusik. Jag brukar inte vara hatisk, varken mot roomies eller musik, men den här musiken klarar jag inte av. Det sämsta jag hört. Och de spelade samma jävla låtar igårkväll. Suck. 
 
Jag själv har dessutom förlängt min vistelse här i Brisbane redan. Jag tänkte mig först två heldagar efter alla rykten jag hört men när jag kom hem ikväll kände jag mig ledsen och stressad över att imorgon skulle vara min sista dag så jag la till ytterligare en heldag. Än så länge tycker jag ju verkligen om Brisbane. 
 
 
Kommentera inlägget här: