4 juni - Darwin

Här kommer en liten hälsning från ett av världens tråkigaste ställen, haha!



Yep, lite mer än en vecka har gått här i Darwin och jag var klar här för typ en vecka sedan. En liten byhåla verkligen med ingenting att göra. Det är rätt go stämning här för det finns rätt många backpackers och eftersom att staden inte erbjuder något kul så får man festa från det att man vaknar till det att man lägger sig. Själv festar jag inte så mö, för denna värmen dödar mig. Alldeles för varmt för mig. Men något Darwin iallafall skall ha är att det är rätt mysigt, fint och rent.




Den byggda lagunen som är det enda ställe man kan bada på här pga krokodiler i alla andra vatten.


Under andra världskriget bombade Japan Australiens oljetankar när de var byggda synliga ovanpå mark så man valde att bygga tunnlar med rör där man kunde förvara oljan säkrare. De finns i fortfarande fint skick som en turistattraktion!




Djungel och regnskog






Nu skall ni få höra vilket beslut jag har tagit. Pappa och farmor behöver inte läsa det här för ni har hört nog om det, men alla andra. Jo, jag bokade ju mina flygbiljetter till Seattle och hem till Göteborg. De bokade jag när jag var på farmen och fortfarande kände att jag hade mycket kvar att se i detta land och gav mig själv så mycket tid som möjligt, ända till slutet på juli. När jag sedan hade spenderat två dagar i Darwin så kom en känslovåg över mig att jag var klar nu. På farmen gick jag fortfarande med känslor av att farmupplevelsen ännu inte var klar och jag ville se Darwin och jag ville upp hit till Northern Territory för att se en annan del av Australien och kände att jag behövde en massa tid, men som sagt, när jag kom upp hit så kände jag bara "nu har jag sett det". Och så kände jag mig klar. Inte helt klar, för det finns fortfarande saker jag önskar att jag får se en dag (typ västkusten), men jag insåg ju tidigt att jag inte skulle varken hinna med eller ha råd att utforska hela det här jättestora landet på ett år, så jag gjorde en rimlig lista på saker jag ville hinna med på ett år. En enda sak finns kvar att bocka av på den listan och det är Ayers Rock, Uluru och Alice Springs (som man gör alla på samma roadtrip). Den resan jag har bokat nu med en guidad tur som kommer ta fem dagar. Det var det sista jag ville hinna med på denna resan, och ändå skulle jag ha fyra-fem veckor kvar tills min planerade resa härifrån skulle hända. Så jag har faktiskt bokat om dem. Jag har bokat om dem till en månad tidigare än planerat. Sedan jag gjorde det har jag haft ungefär en gång per dag då jag har fått ont i magen och frågat mig själv ifall jag tog fel beslut, men största delen av dagen känns det rätt. Att åka härifrån överhuvudtaget känns inte helt rätt, och det kommer det antagligen inte att göra förrän om ett år eller nåt då jag hittat på något nytt, men det känns ändå hyfsat rätt. Jag började tänka på att pengarna jag har kvar skulle räcka i 1,5 månad till och det skulle betyda att jag kanske skulle missa Ayers Rock för att jag fick lägga pengarna på hyra och det var då jag insåg att det var klokare att bara göra allt jag vill göra, göra det jävligt bra och sedan runda av. Så nu har jag 18 dagar kvar i Oz istället för 1,5 månad.
 
Längtar jag hem? Njae. Men det är det rätta beslutet för att jag skall åka härifrån och känna att resan blev så jävla bra som den kunde bli och sista tiden var bara fylld av roliga saker jag drömt om att få göra. Resan måste ju ta slut någon dag trots allt. Så så är det med det. Nu börjar det VERKLIGEN lida mot sitt slut. Men resan till Seattle kommer fortfarande att hända! Det blir fortfarande flera veckor i den underbara seattlesommaren som är helt otrolig. Jag ser väldigt mycket fram emot att få pussa och krama på mina värdungar igen. Och gissa vem som får några dagar i Melbourne innan Seattle? YES, me me me! Jag som gick ut från lägenheten där i tron om att jag aldrig mer skulle sätta min fot där. Saker blir verkligen aldrig som man tänkt sig. Den här resan har blivit ungefär 100% inte vad jag hade tänkt mig innan jag gav mig av. Det skall bli så kul att träffa Tove igen! Jag saknar henne varje dag.
 
Så nu har jag kunnat slappna av lite mer de senaste dagarna, sedan jag satt typ en hel dag i telefonsamtal med flygbolag och försäkringsbolag. Nu är allt fixat och planerat och betalt och nu väntar jag bara på att jag skall få åka härifrån på onsdag ner till Alice Springs med en massa fina walks, varma källor, vattenfall och så och sedan få sova under sjärnorna ute i ingenstans. För Darwin är verkligen astråkigt. Man skulle kunna göra situationen bättre genom att typ vara överdrivet social och festa från morgon till kväll, men som sagt, svetten rinner som om jag nyss duschat. Det blir vad man gör det till, men jag är klar här. Jag tar lite promenader och idag var jag med några från hostellet på lördagsmarknad. Många aborginer lever här och det känns coolt att få ha sett urbefolkningen, för det bor inte så många av dem i storstäderna vad jag såg.
 
Nu har jag endast roliga saker att se fram emot i två månader. Glad, lättad och så otroligt lycklig att jag har gjort den här resan och har fått upplevt allt jag har fått uppleva här.
Pappsen:

Det ser verkligen riktigt tråkigt ut. NOT. ;)

Kommentera inlägget här: