23 februari - Video

ÄNTLIGEN klart med min video till min ansökan. Egentligen skulle jag ju submittat min ansökan i förrgår, och jag trodde att jag skulle hinna men den här videon var ett större projekt än jag hade föreställt mig. Jag tänkte att det skulle gå snabbt att göra, men sen gick jag in på mitt Au Pair Room (min ansökan på internet) och såg vad de hade skrivit om vad de ville ha me i min video, och plötsligt blev det ett så mycket större projekt. Men nu är jag klar. Har suttit och klippt och klistrat (mediafreak som man är nöjer man ju sig inte förrän varenda pixel sitter rätt) i mååånga timmar nu.
 
Jag tänkte ge lite tips på vad jag tycker att man skall nämna eller tänka på när man gör sin video:
  • Le mycket. Se glad ut, hela tiden. Jag fick filma om vissa grejer för att jag inte riktigt hade tänkt på att se riktigt glad och positiv ut.
  • Berätta bara om positiva saker, och var positiv med allting.
  • Jag berättade mitt namn, min ålder, vart jag bor (stad och land) och vart Sverige ligger. Jag visade en karta över hela världen och hade rödmarkerat USA och Sverige så att de kunde se. Jag berättade vilka jag bor tillsammans med och visade bilder på dem (videos hade varit ännu bättre, men jag hinner inte filma det nu. Jag skulle rekomendera att filma sin familj, när de är glada och skrattar). Jag berättade att jag tog studenten förra året och att jag sedan dess har jobbat på förskolor. Jag berättade lite kort om vad vi gör på förskolorna under en dag, och visade ett litet klipp på lite iskonst som barnen gjorde här om dagen. Eftersom att jag troligtvis inte har tillåtelse att filma och fotografera barnen och ha med på något sånt här så hade jag inte med det, men har man möjlighet att ha med videos på när man är med barn så är det guld värt. Jag hade istället med bilder på mina kusiner sen när jag berättade om dem, för där har jag frågat dem och deras föräldrar om tillåtelse. Jag berättade vad jag studerade på gymnasiet och vad jag gärna gör på min fritid (och la in bilder på det). Jag berättade om varför jag vill åka som au pair. Jag tänkte mycket på att ofta nämna barn. Jag berättade varför jag ville komma till just USA (bara positiva saker om hur spännande det kommer bli och vad jag vill uppleva där). Sen berättade jag lite om hur jag är som person. Bara positiva saker. Jag tycker att det är lite jobbigt att säga bra saker om mig själv, och tycker att det är lättare att börja med att säga "mina vänner/min familj beskriver mig ofta som...". Jag har sett en del såna här application videos på youtube och sett att flera säger "ni borde välja mig som er au pair för att..." och det tycker jag är låter himla pang på. Jag sa i slutet av videon att jag ser fram emot att få komma och göra dagarna roliga och lättare för familjen och deras barn. Avslutningsvis tackade jag så klart för att de sig tog tiden att kolla på min video, och att jag hoppas att de hör av sig till mig.
  • Bilder och/eller videos på dig tillsammans med barn alternativt bara barnen.
  • Jag skrev ett manus först. Jag började med att skriva det på svenska, sen översatte jag det till engelska. Sen pluggade jag in ett par rader och spelade in dem. Sen pluggade jag in nya rader och spelade in dem. Så är lättast för mig att göra, för det hade inte blivit bra ifall jag bara pratade från hjärtat.
  • Jag vet inte ifall alla organisationer har samma regler, men för mig fick min video bara vara 3 minuter lång. Hade jag fått göra fritt hade den blivit mycket längre, så jag fick klippa bort en hel del. Skriv inte för långt manus om du är tidsbegränsad. ;) Men utnyttja tiden du får!
  • Tänk på att du söker ett jobb och att det finns många konkurrenter. Våga stick ut! Var kreativ!
  • Om du är bra på någonting, typ ett intrument eller en sport, så visa gärna en video på det. Jag önskar att jag kunde spela gitarr och sjunga för då hade jag skrivit en liten låt till dem och haft med.
  • Sök på "au pair application video" eller något sånt på youtube. Då kommer det upp en massa ansökningsvideos från hela världen. Jag kollade på ett par stycken och fick lite tips på vad man kan säga och göra och såg också vad man absolut inte bör säga och göra, haha. Man ser också att de flesta inte har en felbri engelska utan bryter mer eller mindre, vilket kan kännas skönt att se, haha.
  • Bakgrundsmusik! Det är alltid skönt att ha en passande liten melodi i bakgrunden, både när man pratar men framförallt under de snuttarna i filmen när det kanske inte är något snack. Jag valde att ha Concerning Hobbits (filmmusik från Sagan om ringen) i bakgrunden (som jag la till i efterhand), för att den är bra, lugn men ändå ganska glad, och innehåller ingen sång. Att ha sång i bakgrunden (typ Lady Gaga och sånt) samtidigt som man pratar kan vara jobbigt att lyssna på, tycker jag. Tänk på att den eventuella musiken i bakgrunden inte skall överrösta dig när du pratar (såg ett par såna missar på youtube).
  • Nämn inte eventuella önskemål på stad du vill bo i. Det skall du inte göra någonstans i din ansökan. Du kan gå miste om din drömfamilj om du tackar nej till vissa innan du pratat med dem.
Kommentera inlägget här: