28 november - Melbourne

En månad senare kände jag och tyckte min farmor att det var väldigt dags för mig att uppdatera här om hur jag har det här i underbara Melbourne. Först och främst hade jag en fantastisk kväll i operahuset i Sydney när jag gick på musikal kvällen innan jag åkte därifrån. Jag visste inte vad det var jag hade bokat men den låg under kategorin "Musicals" så jag tänkte att det inte kunde bli fel. Vad jag däremot vad inställd på var en riktig musikal med handling och berättelse och så när det i själva verket var en cirkus typ, haha. Det var bara dans och show och cirkuskonster och framförallt mycket hud och halvnaket med tuttar och magrutor hela kvällen. Det var inte vad jag hade tänkt mg som sagt men det var väldigt underhållande ändå. Man fick inte fotografera showen och jag insåg just hur mycket jag har växt upp när jag faktiskt inte tog ett enda foto under kvällen. Hade jag varit 15 år hade jag fotat allting och skitit i alla förbud som man gjorde när man var 15 år men jag kom på mig själv tänka "man får inte fota, då respekterar jag det". Jag kände att jag skrapade ihop både ett och två vuxenpoäng på det beslutet. Men artisterna var jätteduktiga och roliga och det var ganska vågat med mycket hud och läder och piskor och koppel. Innan musikalen köpte jag också en biljett till en guidad tur inne i operahuset och de olika salarna. Det var väldigt mysigt och vi fick komma in i en sal där en stand up komiker höll på att rodda och repa med hela sitt crew och det var spännande! Så nu har jag gått guidad tur och varit på musikal där inne så nu känner jag att jag kan checka av Sydney Opera House från min bucket list ✅. Annars var jag inget big fan av Sydney. Sista dagen åkte jag över till Manly som är en förort till Sydney där jag visserligen trivdes bra och det var vackert och laid back. Men sedan bar skutan vidare söder ut till Melbourne. Nu har det gått för lång tid för att kunna skriva om allting som hänt i Melbs sedan jag kom hit med här kommer en liten bildsammanfattning av min månad i Melbourne:
 
När jag skulle välja ställe i Australien att stanna på så hade jag två krav. Det skall finnas vatten och det skall finnas palmer. Jag tänker inte flytta till Australien och bo utan palmer. Det är lagom mycket palmer i Melbs 👍
 
En kväll hamnade jag i en lägenhet på lite festligheter och träffade för första gången Tove och Sidsel som skulle komma att bli goda vänner. Adam har dessvärre lämnat Australien.
 
På halloweenhelgen gick jag ut och tog mig en drink med de hör svenska brudarna. Det var nog tänkt som en lugn kväll över ett glas, men det vet man ju hur det blir med såna lugna planer...
 
Vi hamnade på någon liten förfest inne på ett hostelrum tills de tjejerna som faktiskt ville ha en lugn kväll på riktigt gick hem. Jag som inte kan sluta när jag väl börjat hittade nya festsugna människor att hänga med. Jag började hänga med Isabelle och Kajsa från Stockholm (bara Kajsa med på bilden tillsammans md mig och jokern som vi hittade) och de var två bra galna bruttor. Frågade jag ifall vi skulle shotta tequila så sa Kajsa JA 100% av gångerna och sedan slutade det med att vi drog vidare till nästa klubb efter att den vi börjat på stängde kl 03. Den nya klubben råkar ha öppet mellan fredagkväll och måndagmorgon utan att stänga och sånt är ju livsfarligt... De sista tequilashotsen togs nog vid fem på morgonen och resten av detaljerna stannar här i Melbourne. :) men det var ena sjukt galna brudar jag fick spenderat en fantastiskt rolig kväll med.
 
Alice in Wonderland 
 
En av grabbarna vi förfestade med inne på hostelrummet 
 
 
IKEA. Dit svenskar utomlands pilgrimsvandrar. Vårt Mecka. När jag hade hemlängtan när jag bodde i USA så åkte jag alltid till IKEA. Jag handlade inte alltid utan gick mest runt och kollade på diskhoar, luktade på doftljus och läste allt som stod på svenska. Ikea är aldrig så svenskt som just utomlands då allt står på svenska med små engelska översättningar och det är väl egentligen den enda platsen utomlands som är ganska så exakt som hemma i Sverige. Jag har inte haft någon hemlängtan här i Australien ännu men en trip till Ikea kändes självklart ändå. Lukter är den grej som tar en tillbaka till minnen mest och mitt hostel i Melbourne råkar ha samma tvål som förskolan jag jobbade på i Sverige har och helt plötsligt blev det väldigt overwhelming och jag fick döda en timma inne på Ikea för att stabilisera mig igen. Då kunde jag inte gå därifrån utan att ha med mig delvis köttbullar och kardemummaskorpor hem. Dessutom har Ikea i Australien riktigt svenskt lösgodis också vilket är en sån lättnad. Minns ni när jag höll på att bli galen i USA för att jag inte kunde få tag på lösgodis? När man inte har tillgång till det så är det det enda man vill ha. Vistelsen är räddad.
 
Melbournes kända graffiti 
 
 
Vackra vackra Melbourne 
 
 
 
Vad mitt hjärta inte pallar med detta ställe är att det är okej att sälja hundvalpar och kattungar i djuraffär. Att valpar skall bo i glasburar på tidningspapper. Gissa vem som stod mitt i djuraffären och grät som ett barn när den svarta kattungen jamade och skrapade på rutan för att få komma ut? Jag var tvungen att gå därifrån och sedan fick solglasögonen åka på inne i galerian och så gick jag och lipade ett tag.
 
En av de stora höjdpunkterna har varit att den här sötnosen har avklarat ostkusten också och kommit hit ner till mig. Andreas från Göteborg som jag träffade i Mission Beach för typ två månader sedan. Så glad när han kom hit! Han hade varit i Melbourne i någon timma innan vi redan varit på IKEA, haha. Där gick vi och kikade på kök och låtsades tjafsa för vi visste ju hur mycket vi såg ut som nygifta som skulle inreda vårt hus.
 
 
 
 
Vi har haft det helt oförskämt bra. 
 
 
 
 
 
De här tre bruttorna och jag har varit på matmarknad 
 
Jag och den här jättefina Emma har druckit en jävla massa drinkar 
 
 
 
Vi har spontangroggat mitt på dagen både en och två gånger 
 
De här två fantastiska har förgyllt många dagar 
 
 
Emma hade skrivit ut ett par CV och hade tänkt söka lite jobb när vi istället slutade upp vid vattnet med en ostbricka och tre kannor drink utan att ha sökt jobb
 
Tove och Emma har varit med när jag åt sushi för första gången i mitt liv. Jag tog en med kyckling och kunde absolut inte svälja sjögräset så det gick bara halvbra men vi ser det som en utmaning som vi inte tänker ge upp ännu. Här äter man hela sushirullar. 
 
 
Julen har kommit även till ett 34 grader varmt Melbourne. Julkänslan är på absolut noll. 
 
 
 
 
Life ain't that bad, som vi brukar säga 
 
Min första tacokväll och gissa om jag hade längtat!
 
 
 
Två av mina favoriter och jag var på The night noodle market och åt asiatiskt tills vi inte kunde gå 
 
 
 
Först nu när jag kollar igenom mina bilder för det här inlägget hittade jag den här bilden från igår. Ett par glasögon med renhorn och tomteluva som jag hittade i min väska i morse som jag inte har den blekaste hur jag fått med mig hem. Men nog minns jag hur jag klockan fyra i morse gick och sjöng på Rudolf med röda mulen på gatan. Tack Emma och Andreas för att ni stannade trots detta kaosartade spektakel. 
 
 
Bubbis och jag körde en favorit i repris idag och åt kycklinggryta som vi också gjorde i Mission Beach. När jag lagade det i Mission slängde jag i en burk färdig sås vilket inte riktigt kan jämföras med den här såsen som Bubbis gjort själv på kokosmjölk och riktiga kryddor och grönsaker. Det är inte varje dag man äter en ordentlig måltid nu för tiden (ett paket naturella nudlar blandat med en liten burk tonfisk gör en alldeles perfekt backpackermåltid på två minuter och knappt $1/måltid). 
 
Jag har det fantastiskt här i Melbourne. Jag är väldigt nöjd med mitt beslut att inte stanna i Sydney och jag förstår hysterin med att alla älskar Melbourne. There's so much to love. Jag trivs alldeles ypperligt och bor på ett grymt hostel som är så trivsamt att jag överväger att bo kvar och inte skaffa någon lägenhet. Det hade varit skönt med gratis tvättmaskin, en garderob och en frys men jag möter så många människor varje dag och får nya roomies varje vecka så det blir aldrig tråkigt här. Jag riskerar inte att hamna i en lägenhet med ett gäng torrbollar. Här får jag nya vänner nästan varje dag och när jag bor i ett rum med 17 andra är det alltid någon hemma när man kommer hem och alltid någon som vill festa. Och så har man ju blivit kompis med hela receptionen. Jag har varit på jobbintervjuer, provjobbat och hunnit säga upp mig också, haha. Nu står jag arbetslös men har the time of my life verkligen. Jag älskar min stad och hur jag bor mitt i smeten. Jag kan bara gå utanför dörren så finns det oändligt med saker att hitta på. Jag har aldrig innan bott MITT I STAN (hade detta varit Göteborg kan man säga att jag bor vid Poseidon typ) men måste säga att jag älskar det. Är väldigt lycklig och skall försöka bli bättre på bloggandet. Tar mest bilder med mobilen nu så det gör allt lättare. 
 
Så där, farmor! Puss på dig! 
Kommentera inlägget här: