23-25 september - The Whitsyndays

Här kommer en bildbomb från min båttrip ute vid Whitsundayöarna, en väldigt populär aktivitet som i princip alla backpackers gör. Det har tagit mig typ tre timmar att ladda upp alla de här bilderna, haha.
 
Jag blev upphämtad i Airlie Beach av en buss tillsammans med cirkus 25 andra ungdomar. Vi åkte ut till hamnen och vår segelbåt och redan på bussen träffade jag Andrea, Ellen och Johanna från Norrland samt Frida från Småland. Supersköna! Vi alla seglade i ett par timmar och drack cider och goon uppe på däck och njöt i solen. Det finns olika segelbåtar ut till The Whitsundays; på vissa sover man på båten, på vissa inte. Vår båt la till på en utav de 24 öarna och vi fick bo på ön under vår vistelse, ensamma. Inga andra bodde på hela ön, vi hade hela ön för oss själva.
 
Detta blev vårt hem för ett par dagar:







Tjejfix innan middag och party på kvällen.


Frida längst bak tillsammans med hennes och mina rumskamrater Roxanne från Holland och Bianca från Tyskland




Andrea och Ellen


Spagetti och köttfärssås den kvällen följd av lite drinking games





Nästa dag gav vi oss ut för att segla vid åtta på morgonen, efter frukost kl sju (en kamp för många)

Första stoppet blev snorkling vid barriärrevet. För att skydda oss från stingers gick vi alla klädda i de här. Yes, även jag.


Nästa stopp: Berömda White Haven.


Kritvit sand som knastrar som snö när man går på den.











 

Vår nästa och sista dag spenderade vi på ön och gick en vandring upp i bergen. Det såg ut som så som jag föreställer mig Nya Zeeland och jag kände mig som en hobbit.








Sagan om ringen for sure




Frida, jag och Roxanne




När vi gick här pratade vi om hur lätt det är att glömma det man har sett. Hur man tar det för givet när man väl är där och springer förbi det eller koncentrerar sig på att knäppa fina bilder med sin kamera, och när man åkt ifrån ett ställe så kan man inte minnas hur fantastiskt det var. Så jag sa "nu knäpper vi var sin bild, sen lägger vi ner kameran och bara tittar ut över detta, reflekterar och tar mentala bilder av detta fantastiska vi just nu upplever, så när vi kommer tillbaka till våra respektive hemländer så kommer vi att minnas det här". För vilken fantastisk vy och vilken fantastisk natur vi vandrade i.
 
När vi kom ner igen så fick vi lära oss att öppna kokosnötter. DET, mina vänner, det är fanimej inte lätt. Jag såg fram emot det men jag tittade först på en stark kille som gjorde det innan mig och sedan bestämde jag mig för att inte ens försöka, haha. Jag smakade på kokosmjölken som smakade SKIT och själva kokosnöten som var jätegod, men gav mig inte in på det där själv. Den bruna lilla fina håriga kokosnöten som man föreställer sig ligger inuti ett tjock skal som är inbrottssäkert. Som han kämpade med att öppna det där skalet med hjälp av typ ett spjut, helt sjukt. Hamnar man på en öde ö är det inte bara att överleva på kokosnötter kan jag säga, man måste ha energi nog att öppna dem också. Och den lille där fick man drämma i marken allt vad man hade för att den skulle gå i bitar och bli ätbar. Ett jävla projekt, det där med kokosnötter.
 
Efter lunch hoppade vi på båten igen och seglade tillbaka till Airlie Beach. Sköna tre dagar med mycket fantatsiskt fint att se och uppleva. Många stannade i Airlie Beach när vi kom tillbaka men själv tog jag en nattbuss till Hervey Bay, tolv timmar. Skönare sömn har jag fått.
Kommentera inlägget här: