4 september - Cairns & Great Barrier Reef

Under min första dag i Cairns bokade jag min dag vid Barriärrevet och fick plats på en båt redan dagen efter. Så dag två i Cairns tillbringades till havs. Det finns flera stycken olika företag som anordnar bårutflykter ut till revet. Inne på terminalen finns massor att boka med. Jag har obviously inte åkt med några andra än de jag åkte med, men kan VARMT rekommendera. Cruise & Dive Down Under heter dem och det var en helt fantastisk dag med dem. Helt otroligt gullig, kunnig och rolig personal ombord.






Man hade i förhand fått välja ifall man ville snorkla och dyka med tuber eller bara snorkla. Jag bokade med dykning tillsammans med instruktör också. Vi fick en lektion i dykning innan vi fick ge oss ner. Mitt i allting kommer en av vår lärares kollegor in och ropar att vi skall komma upp på däck för att det simmade förbi en stor val som vi fick se. Fick inte bilder, men fick se den.



















 
Egenfilmad video med min Rollei actionkamera från mitt dyk

Något av det mest fantastiska jag gjort. Så otroligt vackert. Missa det INTE om ni någonsin håller till på Australiens ostkust! Jag skall vara helt ärlig och säga att jag gillade snorklingen mest. Jag hade ett pissdåligt cyklop när vi dök och dessutom var det en massa att tänka på, det gjorde ont i öronen och var jobbigt att inte få simma omkring som man ville själv utan behövde hålla sig till gruppen. Jag ÄLSKADE snorklingen. Jag bara låg på ytan och tittade ner på allting. Man såg någonting nytt hela tiden. Korallerna är jättenära ytan så man skall inte känna att man måste dyka för att se det bästa. Jag såg samma grejer när jag snorklade. Jag tog bara ett djupt andetag och ett par simtag ner så var jag precis vid korallerna, ifall man nu vill komma jättenära. Jag snorklade i timmar. Älskade det. Snacka om att få bocka av något från sin bucket list.
 
Ombord på båten fick vi först lite kaka och kaffe på morgonen, lunchbuffé och sedan färsk frukt. Personalen var som sagt fantastiska och på vägen hem spelade en utav dem gitarr och sjöng. Det var fantastiskt!
 
Denna dag skulle min mamma fyllt 44 år och jag skulle väl ha skickat hem en temugg från Australien som födelsedagspresent om hon hade funnits där för att ta emot den, precis som jag hade planerat att göra från USA också men som jag aldrig fick chans att göra. Jag tänkte på dig denna dag, mamma. Jag älskar dig och hoppas att du var med mig ute vid revet.
Kommentera inlägget här: