5 september - Port Douglas, Daintree Rainforest, Mossman George

När jag bokade min resa till Barriärrevet (redan förbokat från Sydney) så bokade jag även in en dag till regnskogen norr om Cairns vilken jag åkte till dagen efter redan. Vi var flera stycken som åkte i en liten buss och vissa utav de andra hade bokat att få gå på zoo i en timma medan vissa utav oss inte hade bokat med det. Vi andra fick istället gå runt och strosa lite i Port Douglas som är en liten stad norr om Cairns.








I loved it! Such a pretty place.






Sedan tog vår jättemysiga guide oss till regnskogen.


De här träder gör tvärtom än vad de flesta träd gör. Dess blad är röda från början, när de är helt nya och blir sedan gröna istället för tvärtom. Vår guide Daniel!


Daintree rainforest


Efter ett tag när vi hade åkt typ en timma rätt ut i ingenstans kom vi till det här lilla stället. Mitt ute i regnskogen låg ett hostel där folk bodde i små bungalows och vi åt lunch på deras restaurang. Mitt ute i skogen verkligen.


Vägen ner till stranden


Långt ifrån civilisationen låg den här mysiga lilla stranden där knappt några människor höll hus










Efter lunchen tog vi bussen tillbaka till från vart vi kom ifrån. Vi hade åkt färja över till stället vi var på, bara någon minut över en flod och på vägen tillbaka till färjan stannade vi till vid en look out




När vi sedan kom tillbaka till färjan var det bara vår guide och vår buss som åkte färjan tillbaka samma väg. Vi andra fick gå av bussen och hoppa ner i en båt och så fick vi en timmes tur på floden för att se vilda krokodiler.












Vi fick se två krokodiler. CHECK på bucket listen!


Efter en heeel dag ute på bussresa kom jag på eftermiddagen/kvällen tillbaka till hostellet i Cairns och fick se att några nya hade checkat in under dagen medan jag varit borta. Vi började snacka med en gång, Steph hällde upp det hon hade kvar av sitt vin och så drack vi det i kaffemuggar. Charlotte och Gabe checkade in lite senare och sedan gick vi alla ut på krogen tillsammans.


SUCH A MESS





Charlotte, Steph (båda från England) & jag.

Det är aldrig så lätt att skaffa nya vänner som när man backpackar. Att resa ensam är det bästa val jag gjort.
Kommentera inlägget här: