13-15 mars - Canberra

Den 13:e mars åkte Tove och jag på semester från det big city life som vi lever i Melbs och drog till Canberra. Att jag skall ha sett Canberra innan jag lämnade Australien var redan bestämt och det var ju bara trevligt att Tove ville åka med. Åtta timmars tågresa dit och åtta timmar med buss hem. Emellan två dagars resande fick vi en heldag i Canberra så vi ändå kände att vi fick sett det vi ville och fick sett stan. Det är ju ingen storstad vi snackar om direkt.




Ett glas bubbel på kvällskvisten i värmen.


Det var Toves första gång på ett hostel (och min typ 15:e eller mer) vilket var spännande. Man blir väldigt bekväm i en lägenhet med en riktig garderob, ett kök, en kyl och känslan av att få komma hem, men en liten del av mig tyckte att det var himla kul att komma tillbaka till hostel. Det är trots allt väldigt kul. Denna ^ skylt satt inne på tjejernas toalett. Detta är framtiden. Eller detta är snarare nutiden. Här samlade detta hostel in 200 pluspoäng hos mig. Hur svårt skall sånt här vara att bara få till överallt? Detta är vad vi behöver. En trygg miljö för alla.


Vi övervägde ifall vi skulle promenera, hyra cyklar eller försöka förstå oss på lokaltrafiken när vi skulle ta oss runt och det blev det sistnämnda. Mest pga att vi var rädda att det skulle börja regna, men vi fick köpt oss en heldagsbiljett på alla bussar så det var ju inga konstigheter heller. Det råkade vara Labor Day i Melbournes stat (VIC) denna dag så var oroliga att allting skulle vara stängt och gillas som söndag i Canberra den enda heldagen vi fick men vår tågvärdinna på vägen upp sa att det bara var Labor Day i just VIC och inte i ACT där Canberra ligger och vi blev lättade när vi fick höra det. När vi väl kommer till Canberra får vi reda på att det istället är årets enda Canberra Day och allt gills som söndag ändå, haha. Typiskt, men ändå tur! Att vara i Canberra på Canberra Day liksom. Hade varit mer spännande ifall det var så att det firades snarare än stängde ner hela stan, haha.


Vårt första stopp blev Australian Royal Mint, fabriken där alla australiensiska mynt tillverkas.




Vi gick en guidad tur först och fick lära oss en massor om olika mynt och hur vi kommit fram till de pengar vi har idag. Det är mer än vad man tror med mynt i världen. Vissa mynt kostar 30.000 dollar för att bara tillverka och sedan samla på. Finns massa oliak fina mynt som inte används ute i samhället, olika polerade och vissa med vackra färger och fiskar osv på. Inte visste jag att man kunde hålla på och samla på det där viset. Men Tove och jag fick tillverkat var sitt eget mynt! Ett riktigt som går att använda i affären, som ingen annan någonsin har använt. Naturligtvis kommer vi inte att använda dem. De blir våra samlarobjekt.


Här är mitt 1 dollar-mynt som jag gjort ;D


Snacka om att man kände skillnad på att ha varit i storstaden i flera månader till att komma ut i en liten stad. När vi kom av vår buss i Canberra kände vi direkt hur det luktade natur. Det är något man inte har fattat att man har saknat. Hemma känner vi bara lukten av avgaser och hör ljudet av cementblandare och byggarbeten (det skitstora skyskrapebygget bredvid vårt hus hemma hade jag kunnat offra min vänsta hand för att bli av med). Här luktade det gräs, syre och det var helt lugnt och stilla och tyst. Det var som att komma till en annan värld, lite grann. Inte en kotte var ute på gatorna. Nu råkade det vara just Canberra Day och en röd dag, men man kan ju tycka att det är så folk kan vara ute, där de är lediga, men det var otroligt lite folk att dela trottoaren med. Jag klagade inte, det var gött att slippa vänta en halvtimma vid varje övergångsställe.


Efter myntfabriken tänkte vi ta bussen direkt till the Parliament House men så gick ju bussarna enligt sin söndagstabell så två svenskor hann ju svettas ihjäl på den här 100% heldöda busshållplatsen i en timma, haha.


Men till slut.




The Great Hall


Nästa stopp: War Memorial




Jättestort och massor med fina och höftiga saker från lite olika krig, framförallt de två världskrigen. Ubåtar, flygplan, kläder, grejer. Mitt favvisstopp!


Canberra må varit ganska dött om man jämför med Sydney och Melbourne, men så himla trevligt och vackert!

Sista kvällen blev det mexikansk mat och frozen margaritas.

Ja, jag hade blivit bra uttråkad ifall jag skulle spendera fem månader i Canberra, men ett par dagar satt alldeles utmärkt. Supertrevligt och riktigt skönt att få komma iväg lite. En av de roliga sakerna jag la märke till var att när vi fick frågan om vart vi var ifrån så svarade vi att vi bodde i Melbourne, inte att vi var från Sverige. Det var ett tecken på att Melbourne är hemma för oss nu. <3
Kommentera inlägget här: